Avada SEO
Kopje koffie drinken

Blog2023-05-17T11:14:10+01:00

Compad Reclamestudio: 10 Jaar van creativiteit en innovatie!

“H” Het is feest bij Compad Reclamestudio, want deze maand vieren wij ons 10-jarig jubileum! Een decennium van groei, inspiratie en het leveren van hoogwaardige online oplossingen voor onze gewaardeerde klanten.

Terug naar het begin…

In een tijd waarin de vraag naar online oplossingen groeide, herkende Carol Esmeijer, eigenaar van Compad Software, de behoefte in de markt aan geïntegreerde webshops. Met name in de bakkersbranche, ontstond er een vraag naar webshops met een koppeling naar de bakkerijsoftware Compad Bakkerij. Zo ontstond bij Carol het idee voor een uitbreiding van zijn diensten.

Zo kwam het dat ruim tien jaar geleden Carol in contact kwam met de grafisch vormgeefster Kitty Weerdenburg, voorheen werkzaam bij Van der Valk. In november 2013 werd toen met trots Compad Reclamestudio opgericht, het reclamebureau van Compad Software.

Tien jaar van innovatieve webshops…

In de beginjaren was Compad Reclamestudio gevestigd in Enschede en realiseerden we prachtige webshops voor talloze bakkers. Naast de bakkersbranche werd onze expertise ook steeds meer uitgebreid naar diverse andere branches. En naast webshops en websites waren we ook verantwoordelijk voor het ontwerpen en leveren van andere producten zoals brochures, flyers, visitekaartjes en beursstands, waar we met recht trots op zijn.

Een nieuwe ruimte voor groei…

Natuurlijk is ons team de afgelopen jaren gegroeid, daarom werd er in juli 2021 een bedrijfspand aangekocht in Hengelo, waar na een grondige verbouwing compad software en compad reclamestudio in januari 2022 hun intrek namen.

Met deze stap is er niet alleen ruimte voor groei van het team, maar ook om ons naast de bakkersbrache te vestigen als Reclamebureau Hengelo. Waarmee we naast een (online) oplossing voor de bakkersbranche ook andere branches in de regio kunnen bedienen.

Blik op de toekomst…

Met liefde en passie hebben we de afgelopen 10 jaar onze klanten voorzien van online oplossingen waarbij we altijd een stapje verder gaan. Ook na de oplevering blijven we betrokken, en tijdens de feestdagen transformeren we de webshops om in sfeervolle oases.

De afgelopen jaren zijn voorbij gevlogen, en we kijken ernaar uit om de komende 10 jaar opnieuw bakkers en retailers te bedienen met innovatieve online oplossingen.

Categories: Ontwikkeling|

50% subsidie op een nieuwe website of webshop

“M”“Mijn Digitale Zaak”  is een initiatief van de overheid om MKB-ers op weg te helpen, om zo hun bedrijf te digitaliseren. Vanaf 17 mei 2023 kun je subsidie aanvragen. Via de site van KVK Mijn digitale zaak.nl kun je een subsidie aanvraag doen Je ontvangt direct daarna je persoonlijke digitaliseringsplan via e-mail. De pdf van dit digitaliseringsplan heb je nodig voor de subsidieaanvraag.

Stappenplan aanvraag:

  • Doe de digitaliseringsscan en ontdek waar jouw kansen liggen. Je ontvangt gratis een persoonlijk digitaliseringsplan (pdf) via e-mail. Dit plan heb je nodig voor de subsidieaanvraag.
  • Vraag bij Compad Reclamestudio jouw offerte aan voor jouw website of webshop .
  • Vraag de digitaliseringssubsidie aan bij RVO. Je krijgt 50% van je investering vergoed tot een maximum van € 2.500. *

Voorwaarden van de subsidieregeling:

  • De subsidieaanvraag loopt tot 14 juli 2023.
  • Hoogte subsidie (bij voldoen aan voorwaarden): 50% subsidie tot een maximum van € 2.500, waarvan maximaal € 500 voor advies. Uw kosten moeten minimaal € 1000 bedragen.
  • U moet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK);
  • maximaal 50 werknemers hebben; en minder dan € 10 miljoen omzet hadden in het afgelopen boekjaar.
  • U moet minstens € 1000 aan kosten maken voor digitale investeringen die u nog gaat doen. U kunt geen subsidie krijgen voor investeringen die u al heeft gedaan. Bij uw aanvraag stuurt u een geldige, ongetekende offerte mee van uw leverancier.
  • U heeft nog niet eerder subsidie ontvangen via Mijn Digitale Zaak.
  • U mag het zogenoemde de-minimisplafond niet overschrijden met de subsidie via Mijn Digitale Zaak. Dit is een regel van de Europese Commissie om eerlijke concurrentie te garanderen. U mag per bedrijf maximaal €200.000 overheidssteun ontvangen binnen een periode van 3 jaar. Sommige sectoren hebben een lager maximumbedrag. Om aan te tonen dat u hieraan voldoet, legt u een verklaring de-minimissteun af.
  • Heeft u subsidie ontvangen voor dezelfde kosten van een andere partij, zoals uw gemeente? Dan mag deze subsidie samen met de subsidie die u ontvangt vanuit Mijn Digitale Zaak opgeteld maximaal € 2500,- zijn.
  • Verbonden ondernemingen kunnen in totaal 1 subsidieaanvraag toegekend krijgen.

Het totaalbudget van deze subsidie is € 870.000, dus wees er snel bij!

Categories: Ontwikkeling|

Piroschka Voncken: “Bestedingspatroon webshop ligt hoger dan in de winkel”

HHet is altijd fijn om te lezen dat onze klanten te vrede zijn en goede resultaten behalen. Mooi artikel in ‘Bakkerswereld’ van augustus 2022 van Piroschka Voncken van Bakkerij Voncken over hun webshop, gerealiseerd door Compad Reclamestudio:

De website en webshop zijn voor Bakkerij Voncken ontzettend belangrijk. Het online bestellen heeft volgens Piroschka Voncken diverse voordelen. ‘We hebben een beter zicht op de voorraad die we moeten produceren en klanten kunnen in de winkel sneller worden geholpen. Bovendien ligt het bestedingspatroon hoger dan in de winkel.’

Tijdens corona werd het Piroschka Voncken duidelijk hoe ontzettend veel waarde de webshop heeft. ‘Het bezorgen was toen echt een uitkomst’, blikt ze terug. ‘Als klanten corona hadden, dan gaven ze dat netjes bij hun bestelling aan in het opmerkingenveld. Zodoende kon de chauffeur hier rekening mee houden. Hij belde aan en zette de krat voor de deur, deed een stap achteruit en de klanten konden hun bestelling er zelf uitpakken. Dat werkte uitstekend.’

Ook in de winkel zorgde de webshop voor verlichting. ‘De winkelmeisjes hadden het zo ontzettend druk. Mensen waren blij dat de speciaalzaken open mochten blijven en kwamen massaal bij ons langs. Door de bestellingen in de webshop konden onze verkoopsters wat worden ontlast en konden ze klanten snel hun bestelling meegeven.’ Er waren ook mensen die de webshop bekeken om vervolgens in de winkel te bestellen. ‘Ook dat werkte heel positief. Ze wisten precies wat ze wilden hebben. Terwijl we nu vaak merken dat klanten pas op het moment dat ze aan de beurt zijn nadenken over wat ze willen kopen.’

Hoger bestedingsbedrag

Een ander voordeel van online bestellen is dat klanten alle tijd hebben. ‘Ze kunnen vanuit hun luie stoel ons hele assortiment bekijken. Ze zien allerlei lekkere dingen voorbijkomen, die ze vervolgens in hun winkelmandje leggen. Daardoor liggen de aankoopbedragen hoger dan in de winkel.’

Klanten die de bestelling in de winkel ophalen, kunnen deze zowel online als in de winkel betalen. ‘Aanvankelijk was ik van plan om iedereen vooraf te laten betalen. De winkeldames wezen me erop dat ze het zelf zeer irritant vonden om overal vooraf voor te moeten betalen. Daarom heb ik besloten dit niet te doen.’ Dat blijkt goed te werken. ‘Ongeveer zestig procent van de klanten kiest ervoor om in de winkel te betalen, terwijl circa veertig procent dat online doet.’ Alleen bij bezorging is vooraf betalen verplicht. ‘We hebben achttien chauffeurs en we willen hen niet allemaal met een pinapparaat op pad laten gaan.’

We hadden verwacht dat de aankopen na corona zouden inzakken,  maar dat valt reuze mee.

Na de lockdown is het bezorgen iets minder geworden. ‘Er is nog wel een aantal ouderen dat het fijn vindt dat er wordt bezorgd. Deze mensen zijn nog steeds een beetje bang om corona te krijgen. Daardoor zien ze liever een chauffeur dan dat ze in een volle winkel staan te wachten. We hadden verwacht dat de aankopen na corona zouden inzakken,  maar dat valt reuze mee. Het aantal bestellingen is met ongeveer acht procent gedaald.’

Alles gaat automatisch

Bakkerij Voncken was dertig jaar geleden één van de eerste bakkers met een website en webshop. ‘Een vriend van mij bouwde websites. Hij vroeg me of ik voor hem een bruidstaart wilde maken. In ruil daarvoor kregen wij van hem een website en webshop. Dat was natuurlijk een prachtige deal.’

Inmiddels is er wel veel veranderd. ‘Onze website en webshop zien er nu heel anders uit. Vroeger moesten alle bestellingen bijvoorbeeld nog handmatig worden ingevoerd. Nu hoeven we er niks meer aan te doen. Alles verloopt automatisch, dankzij Compad in Enschede. We zijn super tevreden over hun dienstverlening.’

Er wordt bij Bakkerij Voncken veel tijd aan de webshop besteed. ‘We hebben gezorgd voor mooie, professionele foto’s. Dat vinden we heel belangrijk. Alle producten hebben nu eenzelfde achtergrond. Daarbij kiezen we natuurlijk altijd voor de mooiste producten, maar je moet de producten niet mooier op de foto zetten dan dat je ze verkoopt.’ Van klanten krijgt Piroschka veel lovende reacties. ‘Door de mooie foto’s worden ze ertoe verleid om terug te keren.’

Social media

Naast de webshop vindt de onderneemster ook de inzet van social media heel belangrijk. ‘We hebben iemand aangenomen die hier 36 uur per week mee bezig is. Hij zorgt voor de foto’s op de website en op Facebook en Instagram. Daarnaast verzorgt hij ook de narrowcasting in de winkel. We kunnen echt niet meer zonder hem.’

Vooral Facebook en Instagram zijn heel belangrijk weet ze. ‘Veel belangrijker dan Twitter en LinkedIn. Dat zijn toch meer de zakelijke platforms. We gebruiken Facebook en Instagram om bijvoorbeeld de aanbiedingen te communiceren. Als de klanten dan naar de winkel komen, zien ze deze ook op het bord voor de winkel staan. Vervolgens komen ze de aanbiedingen zowel in de winkel als op onze narrowcasting-schermen tegen. Zo wordt een klant op veel verschillende manieren getriggerd om iets te kopen. Dat werkt heel goed. Dat geldt overigens niet alleen voor aanbiedingen, maar ook voor nieuwe producten.’

Tips

Ze raadt collega-ondernemers aan om goed na te denken over wat ze op Facebook en Instagram plaatsen en wanneer. ‘Eén keer een bericht op Facebook zetten en dan drie maanden niet, dat werkt niet. Maar elke dag ook niet. Mijn advies is minimaal twee keer, maar het liefst drie keer per week. Communiceer niet alleen je aanbiedingen. Dat vinden de klanten niet prettig. Zorg voor een beetje afwisseling.’

Nog twee tips: ‘Als je nog moet beginnen met je website en/of je social media, ga dan niet alles tegelijk doen. Concentreer je op één onderdeel en zorg dat de website of webshop altijd up-to-date is. Anders kom je in de problemen als bijvoorbeeld de prijs niet klopt, of er een product niet meer in het assortiment zit.’

Artikel: Bakkerswereld 5-8-2022 door Wendy Noordzij

Categories: Ontwikkeling|

Grote opmars online bestellen bij bakkerijen

DDat webshops de afgelopen jaren een enorme groei hebben doorgemaakt, dat is waarschijnlijk geen nieuws. Zeker in de tijd van de lockdown waren veel ondernemers aangewezen op een webshop. Maar ook na de lockdown is de groei van webshops gebleven. Zo ook bij bakkerijen.
Een interssant stuk over deze groei en het waarom is te lezen in ‘HP-De Tijd’ van juli 2022.

Steeds meer consumenten bestellen hun gebak, koekjes en brood online. Door de gewenning aan online shoppen, zien we nu een flinke groei in de online bestedingen bij bakkerijen. Deze ontwikkeling is gaande naast de groeiende populariteit van bakkerijen vanwege de coronapandemie. Klanten vonden massaal de weg terug naar de ambachtelijke bakker. Deze is namelijk essentieel, in de buurt en dus wél open tijdens een lockdown. De markt voor brood en banket is bovendien enorm groot en groeiende.

Meer gemak en verwennerij zijn de belangrijkste trends in de bakkerijwereld. De consument heeft een volle agenda en zoekt manieren om tijd te besparen. Online brood en taart bestellen biedt gemak. De moderne bakker luistert graag naar de klant en bezorgt minstens in de eigen vestigingsplaats. Hij investeert volop in het aanbieden van verjaardagstaarten, vlaaien en andere lekkernijen in een webshop. De Nederlandse consumenten willen hun tijd met familie en vrienden namelijk goed besteden en verwennerij hoort daarbij. Lekker eten en genieten van speciale traktaties zit in de lift. De keuze valt hierbij steeds vaker op luxe gebakjes, kleine boltaartjes en party cupcakes. Dit gebeurt overigens niet alleen tijdens de traditionele feestdagen, jubilea en verjaardagen. Vanwege de coronamaatregelen trakteren Nederlanders zichzelf en hun naasten thuis regelmatig op een lekker taartje.

Mooi en smaakvol

Voor een speciale traktatie heeft de klant graag wat meer over. Een taart of gebakje moet er om te beginnen fantastisch uitzien. Een mooi uiterlijk is dé doorslaggevende factor bij de keuze voor lekkernijen van de bakker. Dit zit hem in de kleuren en een verrassende decoratie van de baksels. Het feit dat veel jongeren graag een foto van hun feestje via social media delen, draagt hier aan bij. Daarnaast is de smaak uiteraard van groot belang. Consumenten staan open voor nieuwe en prikkelende smaaksensaties, zowel qua aroma’s als textuur. Een bijzondere taart draagt kortom bij aan een unieke ervaring. Voor het thuisbezorgen van de bestelling betaalt de consument bovendien graag een meerprijs.

Uitbreiding assortiment webshop bakkers

Ambachtelijke bakkers zijn zich inmiddels helemaal bewust van de behoefte van klanten als het om online winkelen gaat. Zij ervaren meer drukte en een groeiende omzet vanwege hun webshop. Het loont dus echt de moeite om te investeren in een goed werkende webwinkel. Aantrekkelijke foto’s van de diverse taarten en broden, wervende acties op social media en ludieke of informatieve video’s dragen bij aan het succes op internet. In hun webshop bieden de bakkerijen inmiddels niet alleen maar taart en gebak aan, maar ook koeken, cake en hartige snacks. Het online assortiment is de laatste jaren een stuk breder geworden. Het loont bijvoorbeeld ook om cadeaupakketten aan te bieden voor allerlei gelegenheden. Zo werkt een slimme bakker tegenwoordig graag mee aan het leveren van een kerstpakket, verjaardagscadeau  en presentjes voor elke gelegenheid waarbij er wat te vieren valt. Veel bakkerijen hebben daarom ook een cadeaubon in het aanbod. Zij profiteren hierbij bovendien van de trend dat mensen graag producten kopen bij lokale ondernemers.

Bron: HP-De Tijd
Foto: HP-De Tijd

Categories: Ontwikkeling|

Hoe het allemaal begon…

CCompad Studio komt voort vanuit Compad Software welke al meer dan 25 jaar software ontwikkelt voor de bakkersbranche. Als bakkerijautomatiseerder mocht een webshop specifiek voor de bakker uiteraard niet ontbreken. Om de feilloos functioneerde webshop te combineren met oogstrelend design is in 2013 Compad Studio opgericht.

Naast het ontwerpen en realiseren van webshops voor de bakker hadden wij, van Compad Studio, ook als doel het merk Compad Software beter in de markt te zetten. Zeker in de begin jaren lag de focus met name op de versterken van het merk Compad Software en de producten Compad Bakkerij en V-Solution. Hiervoor hebben wij een strategie ontwikkelt en uitgevoerd, waarbij een nieuwe huisstijl is neergezet met een bijpassende website en promotiemateriaal. Zoals (verkoop)brochures, folders, beursmateriaal en reclamecampagne.

Kennis van zaken

Binnen ons team is er op het gebied van branding, social media en online marketing veel kennis aanwezig. Wij verzorgen naast de realisatie van websites en webshops ook beursstands, autoreclame, brochures, flyers ed. Dit doen wij oa voor bedrijven zoals Second Home Invest en Roltex Kassa.

Toch bleef de afgelopen jaren de focus voornamelijk op het realiseren van webshops. Wat nog eens extra versterkt werd door de coronapandemie. Hierdoor nam de vraag naar online verkoop kanalen toe.

Dit heeft ons geleerd dat veel ondernemers behoefte hebben aan een sterke creatieve partner, zoals Compad Studio. Een partner die veel werk uit handen kan nemen en meedenkt in oplossingen. Zo toveren onze grafisch vormgevers menig webshop om in de verschillende seizoenen van het jaar, zoals Kerst, Oud & Nieuw, Pasen etc.

Vanuit deze behoefte en de toenemende vraag vanuit de markt hebben wij besloten om Compad Studio te positioneren als een zelfstandige reclamestudio. Een reclamebureau dat zich niet alleen richt op webdesign, maar het volledige totaalconcept kan aanbieden binnen de regio Twente en voor de huidige bakkersbranche.

Bij deze belangrijke beslissing hoort uiteraard een groeistrategie.

Groeistrategie

Onze groeistrategie is gericht op een marktontwikkelingsstrategie. Waarbij we onze bestaande diensten die we al vele jaren succesvol leveren in de bakkersbranche uitrollen bij bedrijven in de regio.

Om gericht werk te maken van onze groei is het belangrijk om als eerste de doelgroep goed in kaart te brengen en de beste manier te vinden om deze groep te benaderen. Wij hebben in onze groeistrategie besloten om ons daarbij te richten op alle midden en klein bedrijven in de Regio Twente.

Uit ons onderzoek blijkt dat onze diensten wel ruimschoots bekent zijn bij de bakkersbedrijven door heel Nederland. Echter is gebleken dat Compad Studio binnen de regio Twente nog niet bekend is. Tijd voor verandering dus!

  • Duidelijke handelsnaam

    Compad Studio gaat verder onder de naam Compad Reclamestudio. De naam studio wordt door veel branches gebruikt, zoals fotostudio, nagelstudio ed. De naam Reclamestudio geeft een beter beeld van de diensten die er geleverd worden en is het in één opslag duidelijk wat we doen.

    Overwogen is om onder een geheel nieuwe naam verder te gaan, maar dit zou voor de bestaande klanten en op de gedane marketing een te grote impact hebben.

  • Verhuizing

    Een belangrijk doel in de groeistrategie is het aantrekken van meer regionale klanten in de regio Twente. Compad Studio is sinds 2013 in beeld bij bakkers door geheel Nederland en België. Maar in de eigen regio weten maar zeer weinig bedrijven van het bestaan van Compad Studio. Omdat dit te veranderen is er in 2021 een kantoorpand aangekocht op het kantorenpark Westermaat te Hengelo. Na een grondige verbouwing heeft Compad Studio haar intrek genomen in het zakelijke hart van Twente. Het kantorenpark Westermaat is het episch centrum van bedrijvigheid. Door de vele bedrijfsverzamelgebouwen in de directe omgeving zet Compad Reclamestudio zich midden in de belangstelling. Dit is een zeer belangrijke stap zo niet de belangrijkste in onze groeistrategie geweest. Dit was het startschot van onze campagne: “Als het niet bijzonder is, verkoop het niet”. In deze campagne staat branding in al onze uitingen centraal.

  • Logo/Branding

    Het logo is op een paar kleine details na niet veranderd. Dit om herkenbaarheid bij de bestaande doelgroep te behouden en daarnaast in lijn te houden met de beeldmerken van de andere bedrijfsonderdelen van Compad Software. Met als doel dat ook deze bedrijfsonderdelen in de toekomst elkaar blijven versterken.

  • Reclameuitingen

    Uiteraard zijn het nieuwe logo en de huisstijl terug te vinden in de uitstraling van het nieuwe kantoorpand aan de Demmersweg 92 te Hengelo. Ook de buitenreclame is geheel in stijl, net als de vlaggen voor het pand die geplaatst zullen gaan worden.

  • Website

    Middels een nieuwe website worden (toekomstige)klanten geïnformeerd over de reeds bestaande en nieuwe dienstverlening van Compad Reclamestudio. Want naast de bestaande diensten zoals webdesign, logo- en  huisstijlontwerp, vormgeving gaat compad Reclamestudio zich ook richten op zoekmachine optimalisatie.

  • Social media

    Reclame blijft mensenwerk. En daarom geven wij u graag een kijkje binnen onze reclamestudio en laten u kennis maken met ons creatieve team. Daarom posten wij regelmatig foto’s en video’s van ons team en wat hun zoal in het dagelijks (creatieve)leven bezig houdt op onze socials. Uiteraard vindt u op onze socials ook ons recent werk.

  • Folders/brochures

    Nu de nieuwe website gerealiseerd is wordt het tijd om de huidige brochure en drukwerk onder de loep te nemen en hiervoor nieuw materiaal te ontwikkelen. Ook hierbij geldt dat deze moeten aansluiten bij het nieuwe brandbook. Dit zodat deze herkenbaar zijn voor alle (potentiële)klanten.

  • Nieuwsbrieven

    Wie denkt dat nieuwsbrieven geweest zijn en niet meer gelezen worden heeft gelijk! Maar….net als bij iedere goede klantrelatie draait alles om aandacht. Met een slim marketing systeem kun je de klant die aandacht geven, die de klant verdient. Ook dit maakt een onderdeel uit van een goede groeistrategie.

Uit bovenstaande blijkt dat een reclamecampagne meer is dan alleen een advertentie of nieuwe website. Het is een langdurig traject, welke soms maanden zo niet jaren kan duren. Belangrijk hierin is dat je gedurende die tijd vast houdt aan je huisstijl en dat alle reclame uitingen hiermee overeenkomen.

Het is daarom essentieel dat de huisstijl wordt bewaakt door een specialist die er voor zorgt dat je op koers blijft en je investering niet verloren gaat. Wij gaan daarom graag deze uitdaging met je aan.

Categories: Ontwikkeling|
Ga naar de bovenkant