Grote opmars online bestellen bij bakkerijen

DDat webshops de afgelopen jaren een enorme groei hebben doorgemaakt, dat is waarschijnlijk geen nieuws. Zeker in de tijd van de lockdown waren veel ondernemers aangewezen op een webshop. Maar ook na de lockdown is de groei van webshops gebleven. Zo ook bij bakkerijen.
Een interssant stuk over deze groei en het waarom is te lezen in ‘HP-De Tijd’ van juli 2022.

Steeds meer consumenten bestellen hun gebak, koekjes en brood online. Door de gewenning aan online shoppen, zien we nu een flinke groei in de online bestedingen bij bakkerijen. Deze ontwikkeling is gaande naast de groeiende populariteit van bakkerijen vanwege de coronapandemie. Klanten vonden massaal de weg terug naar de ambachtelijke bakker. Deze is namelijk essentieel, in de buurt en dus wél open tijdens een lockdown. De markt voor brood en banket is bovendien enorm groot en groeiende.

Meer gemak en verwennerij zijn de belangrijkste trends in de bakkerijwereld. De consument heeft een volle agenda en zoekt manieren om tijd te besparen. Online brood en taart bestellen biedt gemak. De moderne bakker luistert graag naar de klant en bezorgt minstens in de eigen vestigingsplaats. Hij investeert volop in het aanbieden van verjaardagstaarten, vlaaien en andere lekkernijen in een webshop. De Nederlandse consumenten willen hun tijd met familie en vrienden namelijk goed besteden en verwennerij hoort daarbij. Lekker eten en genieten van speciale traktaties zit in de lift. De keuze valt hierbij steeds vaker op luxe gebakjes, kleine boltaartjes en party cupcakes. Dit gebeurt overigens niet alleen tijdens de traditionele feestdagen, jubilea en verjaardagen. Vanwege de coronamaatregelen trakteren Nederlanders zichzelf en hun naasten thuis regelmatig op een lekker taartje.

Mooi en smaakvol

Voor een speciale traktatie heeft de klant graag wat meer over. Een taart of gebakje moet er om te beginnen fantastisch uitzien. Een mooi uiterlijk is dé doorslaggevende factor bij de keuze voor lekkernijen van de bakker. Dit zit hem in de kleuren en een verrassende decoratie van de baksels. Het feit dat veel jongeren graag een foto van hun feestje via social media delen, draagt hier aan bij. Daarnaast is de smaak uiteraard van groot belang. Consumenten staan open voor nieuwe en prikkelende smaaksensaties, zowel qua aroma’s als textuur. Een bijzondere taart draagt kortom bij aan een unieke ervaring. Voor het thuisbezorgen van de bestelling betaalt de consument bovendien graag een meerprijs.

Uitbreiding assortiment webshop bakkers

Ambachtelijke bakkers zijn zich inmiddels helemaal bewust van de behoefte van klanten als het om online winkelen gaat. Zij ervaren meer drukte en een groeiende omzet vanwege hun webshop. Het loont dus echt de moeite om te investeren in een goed werkende webwinkel. Aantrekkelijke foto’s van de diverse taarten en broden, wervende acties op social media en ludieke of informatieve video’s dragen bij aan het succes op internet. In hun webshop bieden de bakkerijen inmiddels niet alleen maar taart en gebak aan, maar ook koeken, cake en hartige snacks. Het online assortiment is de laatste jaren een stuk breder geworden. Het loont bijvoorbeeld ook om cadeaupakketten aan te bieden voor allerlei gelegenheden. Zo werkt een slimme bakker tegenwoordig graag mee aan het leveren van een kerstpakket, verjaardagscadeau  en presentjes voor elke gelegenheid waarbij er wat te vieren valt. Veel bakkerijen hebben daarom ook een cadeaubon in het aanbod. Zij profiteren hierbij bovendien van de trend dat mensen graag producten kopen bij lokale ondernemers.

Bron: HP-De Tijd
Foto: HP-De Tijd